فواید قارچ

خواص قارچ برای افراد مبتلا به دیابت

قارچ و دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به استفاده صحیح از انسولین نباشد که منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود. رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در مدیریت دیابت دارد و بسیاری از مردم دقیقاً نمی‌دانند کدام یک از غذاها برای بیماری آنها خوب است یا بد. یکی از مواد غذایی که اغلب در بحث‌های مربوط به دیابت مطرح می‌شود، قارچ دکمه ای است. این گیاه خواص بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این سؤال پاسخ دهیم که آیا قارچ برای دیابت مفید است؟ لطفا با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

ارزش غذایی قارچ

قارچ دکمه ای که با نام قارچ سفید یا Agaricus bisporus نیز شناخته می‌شود، نوعی قارچ خوراکی است که به طور گسترده در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها موجود است. این قارچ‌ها طعم ملایمی دارند و می‌توان آن‌ها را به صورت خام یا پخته در انواع غذاها مصرف کرد. یک پیمانه قارچ معادل 70 گرم دارای ارزش غذایی زیر است:

– کالری: 15

– کربوهیدرات: 2 گرم

– فیبر: 1 گرم

– پروتئین: 2 گرم

– پتاسیم: 223 میلی‌گرم

– ویتامین B6: 5٪ از ارزش روزانه (DV)

– ویتامین D: 0٪ از DV

همان ‌طور که می‌بینید، قارچ دکمه ای کالری و کربوهیدرات کمی دارد؛ اما پتاسیم و ویتامین B6 بالایی دارد. آنها مقدار کمی فیبر و پروتئین را هم فراهم می‌کنند. همه این مواد مغذی برای سلامت کلی مهم هستند، اما به طور خاص چه ارتباطی با دیابت دارند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

تأثیر قارچ بر دیابت

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Functional Foods منتشر شده است، خوردن روزانه قارچ می‌تواند موجب بهبود میزان میکروب‌های مفید در روده شود و به عنوان پروبیوتیک عمل کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید زنده‌ای هستند که وارد دستگاه گوارش می‌شوند. همین امر می‌تواند تنظیم گلوکز در کبد را بهبود بخشد. در این مطالعه روی تغذیه موش‌ها آزمایش شده و خوراندن قارچ به آنها موجب تغییر ترکیب میکروب‌های روده و میکروبیوتا شده است. تحقیقات قبلی نشان داده است که سوکسینات و پروپیونات می‌توانند بیان ژن‌های موردنیاز برای مدیریت تولید گلوکز را تغییر دهند.

در این مطالعه از دو نوع موش استفاده شد که به اندازه یک وعده روزانه از قارچ‌ها تغذیه می‌شدند. یک گروه میکروبیوتا داشتند و گروه دیگر فاقد میکروب بودند. مصرف قارچ باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای در بین باکتری‌های روده شده بود. در واقع این اسیدها می‌توانند بیان ژن‌هایی را تغییر دهند که کلید مسیر بین مغز و روده هستند و به مدیریت تولید گلوکز کمک می‌کنند.

قارچ‌ها از نظر فنی سبزیجات نیستند، آنها ریشه، برگ، گل یا دانه ندارند. قارچ‌ها وقتی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل مصرف شوند، فواید زیادی دارند. به نظر می‌رسد قارچ‌ها می‌توانند به مدیریت سطح قند خون نیز کمک کنند. آن‌ها کربوهیدرات‌های کم کالری و متراکمی هستند که می‌توانند گزینه خوبی در یک رژیم غذایی سالم و مناسب افراد دیابتی باشند.

تأثیر قارچ بر دیابت

مطالعه مقاله روش های جلوگیری از سیاه شدن قارچ از دست ندهید.

تأثیر کربوهیدرات‌های قارچ بر دیابت

ابتدا، اجازه دهید نقش کربوهیدرات‌ها را در مدیریت دیابت مورد بحث قرار دهیم. کربوهیدرات‌ها درشت مغذی اولیه‌ای هستند که سطح قند خون را افزایش می‌دهند. افراد مبتلا به دیابت باید به دقت میزان کربوهیدرات خود را کنترل کنند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند. یک فنجان قارچ دکمه ای تکه تکه شده فقط حاوی 2 گرم کربوهیدرات است و برای افرادی که باید مراقب مصرف کربوهیدرات خود باشند، انتخاب خوبی است.

تأثیر کربوهیدرات‌های قارچ بر دیابت

نقش فیبر موجود در قارچ در کنترل دیابت

حال بیایید در مورد اهمیت فیبر در مدیریت دیابت صحبت کنیم. فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن نمی‌تواند آن را هضم کند، به این معنی که سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد. در عوض، فیبر به کاهش سرعت جذب کربوهیدرات‌های دیگر در سیستم گوارشی کمک می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند. یک پیمانه قارچ دکمه ای خرد شده حاوی 1 گرم فیبر است که مقدار قابل‌توجهی نیست؛ اما همچنان می‌تواند در مصرف کلی فیبر نقش داشته باشد.

تأثیر پتاسیم موجود در قارچ بر دیابت

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش‌های زیادی در بدن ایفا می‌کند. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و عملکرد قلب می‌شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند، بنابراین مصرف غذاهای حاوی پتاسیم بالا، مانند قارچ دکمه ای، می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

تأثیر پتاسیم موجود در قارچ بر دیابت

شیوه صحیح شستن قارچ به چه نحوی است؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

اهمیت ویتامین B موجود در قارچ برای افراد مبتلا به دیابت

ویتامین B6 در متابولیسم کربوهیدرات‌ها نقش دارد، به این معنی که به پردازش و استفاده از کربوهیدرات‌ها برای انرژی بدن کمک می‌کند. این امر می‌تواند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مهم باشد، زیرا بدن آنها ممکن است برای استفاده صحیح از کربوهیدرات‌ها دچار مشکل شود.

تأثیر شاخص گلیسمی قارچ بر دیابت

شاخص گلیسمی معیاری است که نشان می‌دهد کربوهیدرات‌های موجود در غذا با چه سرعتی باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. غذاهای با GI بالا باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند، در حالی که غذاهای با GI پایین افزایش آهسته‌تر و تدریجی دارند.

در روش GI غذاها را در مقیاس 0 تا 100 رتبه‌بندی می‌کنند و این گونه می‌توانید متوجه شوید که GI یک غذا چگونه ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند. مواد غذایی از این نظر به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • GI پایین: 1-55
  • GI متوسط: 56-69
  • GI بالا: 70-100

GI قارچ‌های دکمه ای فقط 15 است. این رقم بسیار پایین است. این امر بدان معنی است که آن‌ها پس از مصرف سطح قند خون را بسیار کم افزایش می‌دهند. با این حال، شایان ذکر است که اکثر مردم قارچ دکمه‌ای را به اندازه کافی نمی‌خورند تا به میزان قابل‌ توجهی بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، بنابراین GI قارچ بسیار ناچیز خواهد بود.

تأثیر آنتی‌اکسیدان قارچ بر دیابت

یکی دیگر از مزایای بالقوه قارچ دکمه ای برای افراد مبتلا به دیابت، محتوای آنتی اکسیدانی آن است. آنتی‌اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول‌های بدن در برابر آسیب مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر استرس اکسیداتیو هستند که زمانی اتفاق می‌افتد که بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان ها در بدن عدم تعادل وجود داشته باشد. خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان، مانند قارچ دکمه ای، می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داده است که عصاره‌های قارچ دکمه ای سفید می‌تواند به طور قابل‌توجهی نشانگرهای استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

تأثیر آنتی‌اکسیدان قارچ بر دیابت

تأثیر خواص التهابی قارچ بر دیابت

التهاب یک فرایند طبیعی است که به بدن کمک می‌کند با عفونت مبارزه کند و جراحات را التیام بخشد. با این حال، التهاب مزمن با برخی از مشکلات سلامتی از جمله دیابت مرتبط است. نتایج برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات خاصی در قارچ وجود دارد که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده که مصرف پودر قارچ دکمه ای سفید منجر به کاهش قابل توجه نشانگرهای التهاب در بزرگسالان دارای اضافه وزن می‌شود.

همچنین مطالعه مقاله راهنمای قدم به قدم پختن قارچ از دست ندهید.

سخن نهایی

قارچ دکمه ای می‌تواند یک مکمل عالی در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باشد. آنها یک سبزی کم کالری هستند که سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان هستند و شاخص گلیسمی پایینی دارند. در حالی که هیچ غذایی نمی‌تواند از دیابت پیشگیری یا آن را درمان کند، استفاده از قارچ دکمه ای در یک رژیم غذایی متعادل مطمئناً می‌تواند به سلامت کمک کند. مثل همیشه، مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل‌توجهی در رژیم غذایی خود، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *