نحوه مصرف و نگهداری قارچ

علائم فاسد شدن قارچ و روش های جلوگیری از آن

فاسد شدن قارچ

قارچ یک گیاه محبوب است و می‌توان از آن در غذاهای مختلفی استفاده کرد. این گیاه بسیار مغذی است و به غذا طعمی عالی می‌دهد. با این حال، مانند هر ماده غذایی دیگری، اگر از قارچ‌ها به درستی نگهداری نشود، فاسد می‌شوند. وقتی قارچ فاسد شود، نباید از آن استفاده کنید؛ زیرا می‌تواند خطرناک باشد و شما را بیمار کند. در این مقاله قصد داریم به عواملی که موجب فاسد شدن قارچ می‌شوند، بپردازیم و نشانه‌های فاسد شدن قارچ را بررسی کنیم.

چه عواملی موجب فاسد شدن قارچ می‌شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند موجب فاسد شدن قارچ‌ها شوند. در این بخش این عوامل را بررسی می‌کنیم.

شرایط محیطی

قارچ‌ها به تغییرات دما و رطوبت حساس هستند، به این معنی که قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید می‌تواند باعث پوسیدگی آن‌ها شود. به عنوان مثال، اگر قارچ‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند یا در معرض دمای باشند، می‌توانند خشک، سفت و لاستیکی شوند. از سوی دیگر، اگر قارچ‌ها در معرض رطوبت بیش از حد قرار گیرند، می‌توانند نرم و لزج شوند و مستعد رشد باکتری‌ها شوند.

برای جلوگیری از فاسد قارچ‌ها به دلیل شرایط محیطی، مهم است آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در حالت ایده آل، قارچ‌ها باید بین 35-45 درجه فارنهایت یا 5 الی 7 درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی حدود 85-95٪ نگهداری شوند. می‌توانید آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، اما مهم است که از قرار دادن قارچ در معرض رطوبت بیش از حد اجتناب کنید.

عوامل فساد قارچ

شیوه جا به جایی

شیوه‌های نادرست حمل و نقل نیز می‌تواند منجر به فساد قارچ شود. قارچ‌ها ظریف هستند و به راحتی کبود می‌شوند و بخش‌های تغییر رنگ داده می‌توانند نقاط ورودی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد کنند. در کل حمل و جا به جایی خشن می‌تواند باعث شکسته شدن قارچ‌ها و از دست رفتن بافت و طعم آن‌ها شود.

برای جلوگیری از فاسد شدن قارچ به دلیل جابه‌جایی، مهم است که به آرامی و با احتیاط با آنها برخورد کنید. از انداختن یا کوبیدن قارچ‌ها خودداری کنید و به جای شستن قارچ‌ها با آب از یک برس نرم یا پارچه مرطوب برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا آب روان می‌تواند باعث ایجاد رطوبت اضافی در قارچ‌ها شود. علاوه بر این، استفاده از ظروف تمیز و مناسب برای نگهداری از قارچ‌ها نیز مهم است.

رشد میکروبی

قارچ‌ها منبع طبیعی میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند. در حالی که برخی از انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها مفید هستند و حتی می‌توانند به حفظ غذا کمک کنند، برخی دیگر می‌توانند باعث فساد و بیماری‌های ناشی از غذا شوند.

برای جلوگیری از فساد قارچ به دلیل رشد میکروبی، استفاده از روش‌های مناسب نگهداری و آماده‌سازی آن‌ها بسیار مهم است. این امر شامل شستن کامل دست‌ها قبل و بعد از دست زدن به قارچ، استفاده از ظروف و سطوح تمیز، و اجتناب از تماس با سایر غذاهای خام که ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشند، می‌شود.

علاوه بر این، نگهداری قارچ‌ها در ظروف در بسته برای جلوگیری از رسیدن هوا و رطوبت به آنها مهم است؛ زیرا این موارد می‌توانند محیطی ایدئال را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مضر ایجاد کنند. اگر علائمی از کپک یا سایر اشکال رشد میکروبی روی قارچ خود مشاهده کردید، بهتر است فوراً آن‌ها را دور بریزید تا از خطر بیماری‌های ناشی از غذا و مسمومیت جلوگیری کنید.

تازگی قارچ‌ها

تازگی قارچ‌ها هم روی سالم ماندن آنها تأثیر دارد. همیشه قارچ‌هایی را خریداری کنید که تازه، سفید، سفت و بدون لکه هستند. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید قارچ‌ها را برای مدت زمان زیادی نگهداری کنید یا آن‌ها را فریز کنید، حتماً قارچ تازه خریداری کنید. علاوه بر این، قارچ‌هایی که برای مدت طولانی در قفسه‌های فروشگاه یا در انبار مانده‌اند، می‌توانند با باکتری‌ها و قارچ‌های مضر آلوده شوند و احتمال فاسد شدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. از خرید قارچ‌های لزج، چروک و تغییر رنگ داده خودداری کنید؛ زیرا این علائم نشان می‌دهند که قارچ‌ها تازه نیستند و ممکن است فوراً فاسد شوند.

عوامل فساد قارچ

مقاله هر آنچه که باید در مورد قارچ دكمه ای بدانیم از دست ندهید.

علائم فاسد شدن قارچ

قارچ‌های فاسد نشانه‌هایی دارند که با توجه به این موارد می‌توانید نوع سالم و تازه آن‌ها را خریداری کنید و در صورت وجود این علائم، قارچ‌های خرابی را که در خانه دارید دور بریزید تا با مصرف آن‌ها مریض نشوید. در ادامه نشانه‌های فاسد شدن قارچ را می‌آوریم.

تغییر رنگ

یکی از اولین نشانه‌های فساد قارچ تغییر رنگ است. قارچ‌های تازه سفید رنگ هستند. وجود لکه‌ قهوه‌ای یا تیره روی سطح قارچ و قهوه‌ای یا سیاه شدن کلاهک قارچ، می‌تواند نشانه خراب شدن آن‌ها باشد.

بافت لزج

یکی دیگر از علائم رایج فاسد شدن قارچ، بافت لزج است. قارچ‌های تازه باید بافتی سفت و کمی اسفنجی داشته باشند. اگر وقتی قارچ‌ها را لمس می‌کنید، لزج یا لیز هستند، این امر می‌تواند نشان دهد که آن قارچ‌ها دیگر تازه نیستند و ممکن است شروع به تجزیه شدن کرده باشند.

بوی بد

قارچ‌های تازه باید عطری ملایم و خاکی داشته باشند. اگر متوجه بوی شدید یا نامطبوع قارچ‌ها شدید، آن‌ها را مصرف نکنید. قارچ‌های خراب می‌توانند بوی کپک‌زدگی یا ترش مانند سبزیجات فاسد شده از خود متصاعد کنند.

رشد کپک

قارچ‌ها مستعد رشد کپک هستند، به خصوص اگر به درستی نگهداری نشوند. اگر متوجه کپک‌های فازی یا پودری در حال رشد روی سطح قارچ‌ها شدید، آن‌ها را دور بیندازید؛ زیرا فاسد شده‌اند. کپک می‌تواند سموم مضری تولید کند که در صورت بلعیدن باعث بیماری شما می‌شود.

نگهداری درست از قارچ برای جلوگیری از کپک زدن

ظاهر چروکیده یا له شده

قارچ‌های تازه باید ظاهری پر و صاف داشته باشند. اگر متوجه هر گونه چین و چروک یا له‌شدگی روی سطح قارچ شدید، دیگر از آن‌ها استفاده نکنید. قارچ‌هایی که خشک شده‌اند نیز می‌توانند سفت و لاستیکی شوند و در زمان خوردن آن‌ها حس بدی را به شما منتقل کنند.

بافت نرم 

همان طور که پیش‌تر توضیح دادیم، قارچ‌های تازه سفت و کمی اسفنجی هستند. اگر متوجه نرم شدن قارچ‌ها شدید، این امکان وجود دارد که آن‌ها خیلی زود تغییر رنگ و مزه دهند و خراب شوند. قارچ‌هایی که نرم یا لطیف شده‌اند، می‌توانند بافت لزج داشته باشند و بوی نامطبوعی از خود منتشر کنند. ‌

داشتن لکه

لکه داشتن هم می‌تواند نشانه فاسد شدن باشد. این لکه‌ها می‌توانند در اثر کبودی، آسیب حشرات، رشد باکتری یا قارچ‌های مضر ایجاد شوند. مقدار کمی لکه ایرادی ندارد. اگر لکه‌ها با هر یک از علائم دیگر فساد قارچ همراه باشند، بهتر است قارچ‌ها را دور بریزید و از خوردن آن‌ها خودداری کنید.

رطوبت بیش از حد

قارچ‌هایی که در محیط مرطوب یا نمدار نگهداری می‌شوند، می‌توانند رطوبت اضافی ایجاد کنند. همین امر می‌تواند منجر به فساد شود. اگر روی سطح قارچ‌ها نشانه‌ای از رطوبت وجود دارد؛ یعنی از آن‌ها به درستی نگهداری نمی‌کنید. قارچ‌ها باید در جای خشک و خنک و در بسته بندی درست نگهداری شوند تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود.

نگهداری از قارچ ها در محیط مرطوب و نمدار

همچنین مطالعه مقاله آشنایی کامل با فواید قارچ در بدنسازی از دست ندهید.

کلام آخر

در خاتمه، قارچ یک غذای لطیف و حساس است که در صورت عدم نگهداری مناسب، به راحتی فاسد می‌شود. با رعایت اصول ایمنی مواد غذایی، نگهداری آن‌ها در جای خشک و خنک، فشار وارد نکردن به قارچ‌ها و استفاده از آن‌ها در اسرع وقت پس از خرید، می‌توانید بدون نگرانی نسبت به فاسد شدن یا ایجاد بیماری‌های ناشی از غذا، از قارچ‌های تازه و خوش‌طعم در غذاهای خود استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *