فواید قارچ

۷ فایده خوردن قارچ در بارداری + نحوه مصرف

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری از مهم‌ترین نکاتی است که مادران باردار باید رعایت کنند زنان باید تمام مواد مغذی را در این دوران دریافت کنید تا سلامتی خود و جنین را تضمین کنند. قارچ‌ها منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. با این حال در هنگام مصرف قارچ در این دوران باید به نکاتی توجه شود. در این مقاله قصد داریم به نکات خوردن قارچ در دوران بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا خوردن قارچ در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بله، مصرف قارچ دکمه‌ای در دوران بارداری بی‌خطر است. با این حال، مهم است مطمئن شوید که قبل از مصرف کاملاً پخته شده‌اند. قارچ‌های خام یا نپخته می‌توانند حامل باکتری‌های مضری باشند و باعث بیماری‌های مختلفی شوند؛ بنابراین، پختن قارچ‌ها تا زمانی که نرم و کاملاً پخته شوند، ضروری است.

مصرف قارچ دکمه ای در دوران بارداری

چگونه می‌توان قارچ را در رژیم غذایی بارداری گنجاند؟

زنان باردار می‌توانند قارچ را به روش‌های مختلفی میل کنند. در ادامه چند نمونه از این موارد را می‌آوریم:

  • اضافه کردن قارچ به سوپ یا خورشت
  • سرخ کردن قارچ و خوردن با غذاهایی همچون سیب زمینی سرخ کرده
  • قارچ شکم پر
  • مصرف کردن قارچ به همراه سس پاستا یا پیتزا

چگونه می‌توان قارچ را در رژیم غذایی بارداری گنجاند؟

نکات مهم خوردن قارچ در بارداری

درست است که خوردن قارچ در دوران بارداری خطری را به همراه ندارد؛ اما پیش از مصرف باید به نکاتی که در ادامه می‌آوریم توجه کنید.

کامل پختن قارچ‌ها

حتماً قارچ را به طور کامل بپزید و مصرف کنید. قارچ خام یا نیم‌پز می‌تواند حامل باکتری‌های مضر باشد و این موارد می‌تواند به ویژه در دوران بارداری خطرناک باشند. این امر بیشتر به این دلیل است که آن‌ها در خاک رشد می‌کنند که می‌تواند منبع Toxoplasma gondii، پاتوژنی که باعث توکسوپلاسموز می‌شود، باشد. توکسوپلاسموز یک بیماری نادر اما جدی ناشی از مصرف برخی از غذاها است که می‌تواند باعث عوارضی در بارداری از جمله سقط جنین شود.

برخی از قارچ‌های خام حاوی مقادیر مختلفی آگاریتین هستند که می‌توانند منجر به سرطان شوند. البته بعید است که شما به اندازه‌ای قارچ بخورید که به سطح سمی آگاریتین برسید. همچنین هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که اثرات این ماده را در بارداری نشان دهد. دیگر مزیت پختن قارچ این است که با حرارت دادن، آلودگی‌های موجود از بین می‌روند. همیشه قارچ‌ها را خوب بشویید. با این حال به دلیل شکل قارچ، ممکن است مقدار کمی خاک و آلودگی در شکاف‌های آن باقی بماند. در نتیجه پختن قارچ می‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد.

کامل پختن قارچ‌ها

مصرف قارچ در حد اعتدال

در حالی که قارچ‌ها یک مکمل سالم برای رژیم غذایی شما هستند، باید در حد اعتدال مصرف شوند. مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز شود که می‌تواند در دوران بارداری بسیار ناراحت‌کننده باشد.

عدم مصرف قارچ‌های وحشی

در کل همیشه قارچ‌هایی را مصرف کنید که از آن‌ها مطمئن هستید و از مراکز معتبر خریداری کرده‌اید. برخی از قارچ‌ها ممکن است سمی باشند. برای همین تنها قارچ‌های پرورش یافته؛ مانند قارچ دکمه‌ای را مصرف کنید که به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید.

همه آن چیزی که درباره پروتئین قارچ باید بدانید.

فواید مصرف قارچ در دوران بارداری

قارچ‌های دکمه‌ای خواص بسیار زیادی دارند و به همین دلیل می‌توانند انتخاب مناسبی برای زنان باردار باشند. در این بخش به خواص مختلف قارچ‌ها می‌پردازیم.

۱) کالری پایین

قارچ‌های دکمه‌ای کالری کمی دارند. به همین دلیل یک غذای عالی برای زنان بارداری محسوب می‌شوند که می‌خواهند افزایش وزن خود را در این دوران مدیریت کنند. هر 100 گرم قارچ تنها 20 کالری دارد.

۲) سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

قارچ‌های دکمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای یک بارداری سالم ضروری هستند. آن‌ها منبع خوبی از ویتامین‌های B از جمله ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس و سلنیوم هستند.

۳) خواص آنتی‌اکسیدانی

قارچ دکمه‌ای حاوی تعدادی آنتی‌اکسیدان از جمله ارگوتیونئین و گلوتاتیون است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند. در نتیجه می‌توانند به جلوگیری از بروز انواع مشکلات پزشکی از جمله سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

۴) تقویت‌کننده سیستم ایمنی

قارچ‌های دکمه‌ای همچنین حاوی بتا گلوکان یا همان قندهای پیچیده‌ای هستند که نشان داده شده است می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. داشتن سیستم ایمنی قوی در دوران بارداری بسیار مهم است؛ زیرا این گونه بدن می‌تواند از خود در برابر عفونت‌هایی که می‌توانند به مادر و جنین آسیب برسانند، محافظت کند.

۵) سدیم کم

قارچ‌های دکمه‌ای به طور طبیعی سدیم کمی دارند و همین امر آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای زنان باردار تبدیل می‌کند. رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود و این امر می‌تواند منجر به بروز عوارض دوران بارداری شود.

۶) بدون کلسترول

قارچ‌های دکمه‌ای بدون کلسترول هستند و همین ویژگی آنها را به یک غذای عالی برای زنان باردار تبدیل می‌کند که می‌خواهند سطح کلسترول سالم را حفظ کنند. سطوح بالای کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این امر می‌تواند روی بدن زنان باردار تأثیر منفی بگذارد. زیرا بدن آن‌ها در این دوران آمادگی درگیر شدن با این گونه بیماری‌ها را دارد.

۷) فیبر بالا

قارچ دکمه‌ای منبع خوبی از فیبر غذایی است که برای حفظ حرکات منظم روده در دوران بارداری مهم است. خوردن فیبر کافی می‌تواند به جلوگیری از یبوست که مشکلی رایج در دوران بارداری است، کمک کند.

فواید مصرف قارچ در دوران بارداری

همچنین ۸ مورد از خواص قارچ که باید حتما بخوانید

سخن نهایی

قارچ دکمه‌ای یک انتخاب غذایی مغذی برای زنان باردار است. این قارچ‌ها کالری کمی دارند، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند. همه این موارد می‌توانند برای مادر و کودک مفید باشند. علاوه بر این، آن‌ها سدیم کم و فیبر بالایی دارند و بدون کلسترول هستند. مانند هر غذای دیگری، مهم است که قارچ دکمه‌ای را در حد اعتدال مصرف کنید و مطمئن شوید که به درستی شسته و پخته شده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *